Op zondag 4 juli 2021 was er voor de vijfde keer om 10:30 uur weer een superleuk voorleesuurtje! Speciaal voor kinderen tussen de vijf en acht jaar. Dit werd verzorgd door Aniek (16) en Nynke (16). Zij lezen iedere maand voor uit een tof kinderboek. Dit deden de meiden vanuit het altijd gezellige CulturA & Zo. Het voorleesuurtje was deze keer fysiek in CulturA & Zo zijn.
Lezen is leuk, maar voorgelezen worden is nog veel leuker! En als dit dan ook nog eens wordt gedaan door twee leuke meiden in een prachtige theaterzaal en een knus verhalenbos, dan kan die zondagochtend niet meer stuk. Deze spontane meiden zijn Aniek en Nynke, beide 16 jaar oud en lid van het jongerenvrijwilligersnetwerk Young Connection. Bij deze organisatie zetten jongeren tussen de 15 en 30 jaar zich in voor een ander en de maatschappij.
Trek in lezen
Aniek en Nynke merken zelf in hun omgeving hoe goed en belangrijk (voor)lezen voor een kind kan zijn. “Voorlezen kan al vanaf jonge leeftijd een onverwoestbare leeslust opwekken en hier zullen kinderen hun hele leven profijt van hebben. Het is goed voor de ontwikkeling van de woordenschat, de concentratie én de fantasie. Maar behalve dat het zo veel voordelen oplevert, is voorgelezen worden ook gewoon heel leuk! Want ondanks dat je in deze bizarre tijden praktisch nergens naartoe kan, een boek kan je toch overal brengen. Van de droge savanne in Afrika tot in de huiskamer van een gek omaatje; tijdens het lezen leer je duizenden nieuwe plekken en mensen kennen, en dat vanaf je luie stoel of hangend op de bank!”
Favoriete boeken
De meiden spreken uit ervaring: zelf werden zij al van jongs af aan veel voorgelezen. De favoriete voorleesboeken van Nynke waren Pluk van de Petteflet van misschien wel de bekendste kinderboekenschrijfster Annie M.G. Schmidt en Zolderkinderen, geschreven door Janneke Schotveld. Aniek denkt nog vaak met plezier terug aan de spannende en grappige avonturen van Superjuffie, eveneens geschreven door Janneke Schotveld, en de boekenreeks over de gekke meester Jaap van Jacques Vriens.